28 września 2020

„Jak prowadzić e-sprzedaż o europejskim zasięgu, czyli handel elektroniczny w Unii Europejskiej” – obejrzyj nagranie z webinarium

Udostępnij

Unia Europejska ujednolica prawo w zakresie działania przedsiębiorców w strefie e-commerce we wszystkich krajach Wspólnoty. Polski przedsiębiorca, który decyduje się na prowadzenie e-sklepu o zasięgu europejskim powinien  znać najważniejsze aspekty prawne regulujące działalność e-sklepu poza granicami Polski.

28 września 2020 roku w ramach ośrodka sieci Enterprise Europe Network przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, odbyło się bezpłatne webinarium dla firm z sektora MŚP pt.: „Jak prowadzić e-sprzedaż o europejskim zasięgu, czyli handel elektroniczny w Unii Europejskiej”.

Podczas webinarium omówiono obowiązki przedsiębiorców w zakresie prowadzenia sklepu internetowego, które dotyczą:

  • sprzedaży towarów i usług przez internet (b2c);
  • sprzedaży produktów w opakowaniach;
  • sprzedaży produktów bezpiecznych;
  • oznakowania CE;
  • regulaminu e-sklepu;
  • prowadzenia infolinii konsumenckiej na terenie kraju, w którym działa e-sklep;
  • polityki prywatności;
  • zastosowania się do właściwej jurysdykcji oraz prawa ze względu na geografię sprzedaży.

Eksperci zwrócili m.in. uwagę na sytuację, w której sprzedawany towar pochodzi od zewnętrznych dostawców, a jego cechy nie pozwalają na umieszczenie oznakowania CE bezpośrednio na produkcie. – W takiej sytuacji należy umieścić oznakowanie bezpośrednio na opakowaniu lub na specjalnej etykiecie – wskazali prowadzący.

Wiele miejsca poświęcono ochronie praw konsumentów. Przedstawiono sytuacje, kiedy należy zmienić regulamin e-sklepu, np. w przypadku gdy przedsiębiorca zmienia sposób sprzedaży – wprowadza sprzedaż outletową, personalizację produktu poprzez dobór kolorów, czy też usługę grawerunku. Kolejnym aspektem, który warto uwzględnić przy prowadzeniu sklepu na terenie państw Wspólnoty, to infolinia konsumencka. Infolinia sklepu on-line musi być prowadzona w języku kraju konsumenta, ale nie jest konieczne by odbywało się to z terytorium kraju, w którym zarejestrowany jest sklep. Warto także pamiętać, że pojęcie wady towaru nie jest zunifikowane na poziomie poszczególnych państw członkowskich.

Prezentacja wykorzystana przez prelegentów podczas webinarium jest dostępna w poniższym załączniku.

Wydarzenie poprowadzili eksperci z kancelarii Bird & Bird:  

  • Paulina Bełzak – specjalista z zakresu ochrony danych osobowych, ochrony prywatności i e-commerce.
  • Marcin Alberski – specjalista zakresu regulacji telekomunikacyjnych i nowych usług telekomunikacyjnych, m.in. technologii 5G, usług VoIP, e-SIM oraz geolokalizacji.

Pliki do pobrania